Reviews van deze auteur (0)

Teleurstellend

Review over VIABUY

Omdat ik met zeer grote regelmaat vliegtickets boek voor zakelijke reizen heb ik naast mijn American Express card een ViaBuy Mastercard aangeschaft omdat AMEX niet door elke airline wordt geaccepteerd. Waarom ik voor ViaBuy heb gekozen en niet voor een kaart via mijn bank is omdat in de eerste instantie de kaartbijdrage van 30 euro per jaar relatief laag te noemen is. Voor mijn AMEX kaart betaal ik 170 euro per jaar, ter vergelijk.

In beginsel heb ik een aantal transacties kunnen doen zonder problemen. Toen brak echter het moment aan dat ik het zogenoemde ID-level had bereikt van 1000 euro. Ter preventie van fraude moest ik mijn identiteit kunnen aantonen d.m.v. adresbewijzen via nutsvoorzieningsinstanties en paspoort en- of rijbewijscopies. Herhaaldelijk kreeg ik na elke upload de melding dat mijn bewijs van identiteit niet leesbaar was, niet geldig was of niet van toepassing was. Inmiddels hebben alle documenten die ik maar kan bedenken de revue gepasseerd en nog steeds is mijn identiteitslevel "on hold". Mijn geld (een bedrag van 550 euro) ook. Ik kan er niet bij en ondertussen zijn mijn tickets ook niet meer boekbaar. Deze airline accepteert in dit geval alleen Mastercard dus ik heb geen uitwijkmogelijkheid.

Buiten het feit dat ik zeer kostbare tijd moet stoppen in het continue opvoeren en inscannen van allerlei documenten (die uiteindelijk niet worden goedgekeurd) kan ik dus ook niet betalen met de kaart, én zweeft mijn geld ergens rond. De reacties zijn overigens ook niet om enthousiast van te worden; die zijn er namelijk niet. Ik krijg géén antwoord op de welgetelde vijf e-mails die ik heb verstuurd.

De organisatie achter ViaBuy slaat ergens volledig de plank mis. Deze vorm van klantenservice- en benadering is een volledig fiasco. Het wekt alleen maar frustratie, argwaan en boze reacties op. Ik geef deze organisatie hooguit een paar jaar als aan deze werkwijze wordt vastgehouden. Vooralsnog ga ik er vanuit dat ik mijn geld wel terug krijg omdat ViaBuy een kapitaalgeregistreerd bedrijf is met werknemers een verantwoordingsbeleid maar de manier waarop is er ééntje die ondernemingen anno 2016 de kop gaan kosten.

Sterke punten
Lage kaartbijdrage van 30 euro per jaar (wordt wel in één keer geïnd voor 3 jaar maar dat was mij duidelijk vooraf).
Duidelijke online transactieoverzichten, met daarin vernoemde transactiekosten per transactie of overschrijving (valt ook vooraf terug te lezen).

Zwakke punten
Enorm slechte bereikbaarheid (voor mij reden om na deze 3 jaar te stoppen met ViaBuy wegens gebrek aan vertrouwen en goede klantenservice).
Geen telefonisch contact mogelijk.
Geld "zweeft" rond, niemand geef antwoord = volledige afknapper van de hoogste plank.

reacties:

Review: Teleurstellend

Beste Victor,

Hartelijk dank voor de tip. Inmiddels heb ik een Mastercard via de ING aangevraagd en ontvangen. Dit werkt prima en de service en het vertrouwen alleen al is een verademing vergeleken met die van ViaBuy.

Ik denk echter dat het voor mensen die zichzelf genoodzaakt zien een prepaid card aan te schaffen omdat het niet anders kan een goede overweging kan zijn. Ik raad deze mensen aan om zeker een aantal reviews te lezen voordat ze een dergelijke kaart aanschaffen om teleurstellingen en onduidelijkheden te voorkomen.